Jeg ville egentlig være taget til Jeru The Damaja og Beatnuts på Loppen på Christiania i aften. Jeg er stor fan af begge, selvfølgelig især Jeru The Damajas to første klassiske album og Beatnuts de første… vel nærmest 4-5 stykker. Jeg havde fundet min fine Jeru t-shirt frem og skamhørt classic nuts det meste af dagen, da det gik op for mig, at jeg havde glemt indregne noget. For det er jo hverdag i morgen, og når der står at dørene åbner klokken 21 er det tvivlsomt om vi overhovedet ser hverken Juju, Psycho Les eller The Original Dirty Rotten Scoundrel før klokken slår midnat og jeg bliver forvandlet til et græskar eller hvordan det nu er det er. Jeg prøvede forgæves at fritte et starttidspunkt ud af arrangørerne på facebook, men de var desværre tavse som graven og må derfor slippe for de entre-penge min kammerat og jeg ville have lagt. Bummer.
Grunden til man ikke kan vide sig helt sikker, skyldes desværre den ganske særlige størrelse, vi kender i miljøet som hiphoptid. Ifølge Emma Gad er det vistnok høfligere at komme lidt for sent end for tidligt til selskaber. Står det til troende er rappere usædvanlig høflige. De kommer konsekvent for sent både med deres udgivelser og til deres shows. Det resulterer i deres fans forventer forsinkelsen og selv ankommer sent og således er der gang i en arkimedesskrue af tidsudskydelse, der gør Flavor Flav ligeså godt kan fjerne sit vækkeur fra halsen, for ingen ved hvad klokken er slået… boooyeee! Her er en top ti over hiphoptid, når den er værst…
10: “Hej, jeg ved godt, at jeg skulle spille for længe siden, men jeg har været på Christiania hele dagen og er godt blappet!”
Klassisk. Hvem husker ikke da Cypress Hill skulle spille i KB Hallen i 90’erne og showstart trak ud i uendeligheder fordi Sen Dog, B-Real og DJ Muggs havde været på Christiania og ryge nana. Det er tæt på tilgiveligt, for selvfølgelig skal vores udenlandske gæster have lov til at se Fristaden.
9: “Hej, jeg skal spille på Christiania, så mit publikum er godt blappet, og der er ingen grund til at komme for tidligt!”
Sådan er det jo, der er ingen grund til at stå på scenen før publikum står foran den, men man kunne godt ønske sig, at der kom en fælles konsensus om, at klokken 21 i det mindste betød indenfor samme datomærke.
8: “Hej, jeg skal spille på Christiania og mit publikum er godt blappet, så det er jeg også!”
Forfærdelig kombination, hvor forventningsafstemningen går op i en højere, meget højere, enhed. Jeg husker især en koncert med Cage og Tame One fra Artifacts, der var kendt som Leak Brothers og til fulde levede op til deres navn, da de efter utallige timer blev skubbet ind på scenen på Loppen og komplet udsyrede fnisede sig gennem showet.
7: “Hej, vi er spillestedet, vi tjener boksen på ølsalg mens I venter på jeres rapidol, haha!”
Det er da i det mindste et ærligt argument. Især på Rust, som er en natklub, kan jeg godt forstå, at der spekuleres i at time showet, så folk får så meget som muligt indenbords. Men når kunstnerne somme tider først går på klokken 3, kan de nærmest ligeså godt lade være. Der er dem der er kommet for at se dem jo gået hjem alligevel.
6: “Hej, spillestedet siger vi skal gå på urealistisk sent, så det må vi hellere gøre!”
Igen meget reelt. Men hvem får noget ud af det? Jeg kan huske engang hvor Perceptionists skulle spille til Heat og da der stadig ikke var sket noget som helst ved 1-tiden, listede jeg op og sagde til Akrobatik og Mr Lif, der spillede bordfodbold, at DJ Typhoon havde sagt, at det var ved at være tid til at gå på scenen. Undskyld Sonny.
5: “Hej, jeg holder det ægte så selvfølgelig håndhæver jeg hiphoptiden, det er jo det femte element!”
Fuck nu af. Jeg siger ikke at alt skal afvikles som militær præcision efter schweizisk urværk, men det ville fandme være lækkert hvis tidspunkter kunne være straight up and down like 12 o’clock og ikke crooked like 7:30, så koncerterne kunne gå i gang før der gror mos på den nordvendte side af publikum.
4: “Hov, fister, er hiphoptid ikke i familie med African Time? Er det så ikke racistisk ikke at overholde den?”
Nej. For det første er African time et kvindeundertrykkende levn fra en tid, hvor det var lige meget hvornår man ankom, for konen i huset havde altid mad klar uanset hvornår gæsten ankom, lidt ligesom i Vestjylland. For det andet har ingen ringere end Malcolm X sagt at: “In all our deeds, the proper value and respect for time determines success or failure.” Og hvis Brother Malcolm ser ned på folk, der ikke gider bruge et armbåndsur, så gør jeg også.
3: “Hej, vi lader bare som om vi spiller til tiden selvom vi gik voldsent i gang!”
Til en koncert med Redman & Method Man på Vega sad vi noget undrende tilbage da opvarmningen fra overstået. Der skete nemlig ikke en skid. Efter et stykke tid satte lydmanden en cd på; intet mindre end The Storms nye single. Efter vi så havde hørt Pernille Rosendahl bræge samme sang 20 gange kom Red og Mef på scenen og ikke så langt inde i showet har Method Man frækheden til at proklamere “We ain’t like these other cats showing up mad late and giving you a half-assed show!” Men det var de bare alligevel – undtagen det med half-assed show, det er jo Redman og Method Man for helvede, de rocks!
2: “Goddaw, vi hedder spillestedet Train og forsøger egenhændigt at afskaffe hiphoptid!”
Der findes sikkert en Århus-historie, hvor nogen gør noget idiotisk fordi de ikke kom til tiden. Men der forekommer også idiotiske hændelser forårsaget af de århusianere der kan klokken. Engang skulle jeg fx køre EPMD over til en dejlig koncert Århus og da de blev hentet på Hotel Marselis og fragtet til koncerten på Train var spillestedet knap halvt fyldt. Det skyldtes Train havde en politik om kunstnerne gik på til den annoncerede tid. Det havde de bare glemt at annoncere til deres publikum, der stadig strømmede til da Erick & Parrish gik i gang med ekstra-numrene.
1: “Hej, jeg hedder Nas, jeg skider på hiphop og spiller altid færdig før mørkets frembrud”
Nas er den komplette antitese til hiphoptid. Og det er heller ikke særlig fedt. Jeg ved ikke hvorfor han gør det, men både til hans sidste solokoncert på Vega og i Amager Bio har jeg oplevet at Nas går på scenen omkring det tidspunkt, hvor man forventer at opvarmningen skal starte. Desuden har jeg hørt at han ikke bryder sig om at have opvarmning til sine shows, så måske vil han bare gerne tidligt i seng. I al fald giver det en flad fornemmelse hos hans fans, der nok ikke havde regnet med at være hjemme i tide til Deadline på DR2.
Afsluttende er min stille bøn, at vi kan finde et eller anden slags fælles fodslag. Hvis du er en vaskeægte baws skal du selvfølgelig have lov at komme til direktørtid. Men kunne det så ikke fremgå på billetten eller på Facebook? Og ville det skade nogen, at vi aftalte at hiphoptid max er en dårlig undskyld ikke et helligt princip? På den måde tror jeg både publikum og de tilrejsende kunstnere ville få den opmærksomhed de fortjener.
PS: Synes du indlægget om hiphoptid var interessant, så skulle du bare læse det om rappere der aflyser koncerter. Det er meget bedre.
Fedt emne :-)
Som forholdsvis velopdragen jyde har jeg altid lidt lidt under, at jeg tror på, at når der står kl. 21, så er det da der man møder op. Det kan blive en laaaang ventetid.
Jeg havde engang meldt mig til at rapportere til Rapspot fra en A.G. koncert – vistnok på Rust. Jeg smed min kæreste af hos nogle veninder og kørte til Rust ca. kl. 21, men de havde aldrig hørt om hverken mig eller rapspot eller noget i døren. Efter en time i kulden lykkedes det mig at få fat i Køhl, som af en eller anden grund var til DMA den aften. Han kom hen og forsøgte så også forgæves i lang tid at overbevise dem om, at vi altså skulle ind. Heldigvis kom Typhoon forbi og genkendte mig, så det lykkedes mig da at komme ind kl. 23. Håbede at jeg lige kunne nå lidt af koncerten. Det var ikke det store problem, for efter 3½ times dancehall, som jeg bestemt ikke var i stemning til der, gik A.G. da endelig på scenen. Desværre var det lykkedes ham at blive pænt hæs, så han lod sin hypeman Party Arty rappe det meste af teksterne selv, hvilket jo var lidt synd, da han ikke kunne rappe.
En modsat oplevelse har jeg også haft. Jeg skulle se Gangstarr i store Vega, og hang ud med KVictor, PTA og et par andre inden koncerten. Jeg prøvede at prikke lidt til dem, da tiden nærmede sig, men Victor mente bestemt ikke der var nogen grund til at komme for tidligt. Da vi kom derned en time efter dørene åbnede var der herre lang kø, og opvarmningen var godt i gang, så jeg missede i hvert fald Denmarks Finest og noget af opvarmningen + at det aldrig lykkedes mig at finde mine jyske homies, som jeg havde aftalt at mødes med derinde (boede i Næstved på det tidspunkt).
Tilbage ved Subkult 96 skulle jeg til Lord Finesse koncert. Jeg havde lidt fundet en sød pige, som jeg havde med derover (vi er gift og har 3 børn i dag), og skulle ind til en af hendes veninder og spise. Desværre var/er veninden ret ustruktureret, og gik ned i kiosken for at købe ind til aftensmad kl. 20, så det blev PÆNT sent inden jeg syntes jeg kunne tillade mig at smutte. Igen var mine jyske homies som jeg havde sat af derude først pænt sure på mig, og havde gang i noget “A HOE B-4 THA HOMIE” vers. Men jeg missede heldigvis intet af koncerten, og Angry Ass (sagde folk) fik vist også trukket den lidt længere med noget tåregas eller noget. Kan huske vi skulle ud alle sammen et stykke tid. Men det var da en fed koncert, og vi fik da også hilst på manden – det har jeg stadig på Video et sted.