Lang tid før corona var en virus, forbandt jeg det faktisk mest med et lidt ubesunget nabolag i Queens, New York. Jo, jeg vidste godt at man under en solformørkelse kan se solens corona, og jo, det er gået op for mig at det betyder krone på spansk og sikkert også latin.
Der er givetvis nogen der har nævnt Nice Device og måske endda også This Is The Rhythm of the Night. Men når min gebet er hardcore hiphoplyrik, er det første jeg kommer i tanke om, da den frygtelige sygdom begyndte at sprede sig, alligevel Kool G Rap’s episke linjer på Big L’s “Fall Back”:
“Corona Queens shakedown; I’m comin with the nickel-plate pound to trade rounds with all you fake clowns get down in the unsafe town”.
Men hvad er det med Corona, Queens? Her er en hyldest til nabolaget, der ligesom øllet, nok i al fremtid må se sig for evigt i skyggen for virusen…
Corona ligger ude i Queens langt væk fra Manhattan. Det var oprindeligt arbejderkvarter med tysk, irsk og italiensk ophav. Det er den udørk som F Scott Fitzgerald kalder en “Askedalen” i The Great Gatsby:
I dag har det overvejende en latino befolkning, men også en del afroamerikanere. Det startede allerede med jazzmusikere som Louis Armstrong, Dizzy Gillespie og Cannonball Adderley, og i dag er der en stribe rappere der både bor i og besynger Corona.
Før dem er det dog – nok især for mig – værd at nævne at i Paul Simon også giver et shoutout til Corona i “Me and Julio”, hvor det lyder: “Good bye Rosie – Queen of Corona”!
Paul Simon indspillede i 80’erne en video til sin klassiker med Biz Markie og Big Daddy Kane som del af indledningen. Og de er jo henholdsvis fra Long Island og Brooklyn, javel, men hvad så med Large Professor der spiller basketball i slutningen. Han er jo fra… Flushing lige ved siden af Corona!
Som nævnt er Kool G Rap opvokset i Corona. Det samme er Akinyele, Kid’n’Play og endda N.O.R.E. Selv Styles P er født i bydelen før hans mor flyttede op til Yonkers hvor han mødte resten af LOX.
Men faktisk er anledningen til dagens lektie, at ingen ringere Raske Penge huskede at Beatnuts har lavet den fantastiske Corona Kings…
Jeg var heldig nok til at interviewe netop Beatnuts sidste år i Næstved, hvor Juju og Psycho Les fortalte at den særlig blanding af latino og sort kultur havde betydet meget for deres lyd…
Herefter mindede Jørg-1 fra TungtVann om at Beastie Boys – der jo ellers er fra Manhattan og Brooklyn – jo har taget et af billederne til sleevet på Licence To Ill ude i Corona ved den store globus, der kom til World Expo i 1939…
Og søreme om ikke Per Vers nævnede at han skam havde besøgt globen i Corona, da den jo er lokation for A Tribe Called Quest’ Award Tour…
Alt i alt en storslået dag, hvor den skandinaviske hiphop-intelligencia mødtes online og gav hinanden et kursus i Corona før virus’en.
And if you don’t know – now you know…!
For mig er pop-appel
lig med at pop’ en pille,
Rohypnol
En zombie-lignende
forrådnet tilstand
hvor alt ånd & sjæl
er kogt ned
& skåret væk
til en ottendedel
Yeah, masseappel
er lig med alt fylde
& masse er pillet
af dit skelet
& du står tilbage med en stil
Så
nedvandet, fortyndet
& drænet for dybde
at du kun er en skygge
af hvad du ønskede
at lave & bygge
ift. da du begyndte
Som om denne mand her vil synke
ned på et stadige af ynke-lig
lalleglad desperation
Bare så lidt slaver ka’ lytte
Det sker ikke, jeg’ altid skarpladt
med min egen ambition for kreation
Min vision er ikk’ en afklædt
leflende & død version
af min person her bag kraniet
En skamfyldt
so uden sin egen stemme
der kun ser en farveløs
refleksion
af sin dedikation
i spejlet
Så sørgeligt at ende sådan
Mere sørgeligt at selv ville kæmpe for det
En evig jagt på accept
af din flugt væk fra dig & dig selv
Du håber vel de dypper dig i guld
& du selv bli’r brændt væk i det
& kun står med din tomme skal & afbilledening
Så du ka’ ende som den her
tankevækkende
måde som jeg ser det på
nemlig at
statuer er bygget, fordi de symboliserer
tomme hylstre
af de mennesker, der opgav deres idealer
for at stille andre tilfreds
Men det’ ikk den kamp jeg vil kæmpe
For
gider ikk’ mere pis
Jeg’ det levende bevis
på du ka’ lave god musik
uden et stort budget
& uden at sutte pik
på et usikkert & trist
publikum
der alligevel putter ord i munden
på dig
du dikteres til at skrive
Selvom min karriere
frem til her
har nærmet sig at bare være
som jeg skriver mit navn i vand
Men bogstavernes
kamp & dans
mens de fortaber sig
og dannes om
til energier i havet er
for mig stadig nok
til jeg ikke lader mig
tabe
& ender som alle jer
andre tabere på
dansk
Med så mange kunstpauser når I rapper
at I’ 3-kvart bars fra
man kan høre I klapper
mellem jeres takter
Eller står knipser
for’ ramme en lille tromme
bevares, jeg’ vel snart den
eneste der har et flow
i en kompakt form
som der rent
jeg flyder på langs
i de vers som jeg slagter
I lyder
som menneskelige trommemaskiner
fra 80’eren
ingen kompositorisk harmoni &
& melodier i jeres indhold
Bare tæl til 4, indsæt et rim
& så det fint nok
selvom jeg allerede har forudset hvert
af jeres rim før det bli’r sagt
I ku lige så godt
stille op
til poetry-slam
med en flok hipstere
i stedet for’
gøre indhug
på vores energi & værdier her i hiphop
Vi havde noget smukt & flot
Men I sku’ fuck det op
I’ kun gæster i vores hus
Har aldrig forstået det nok
til at gøre det ægte for kulturen
Plus
du ville ikke ane hvem Rakim var
Kool G Rap eller Big Pun
Big Daddy Kane eller Redman
Master Ace, Slick Rick, Jam
Master Jay, Snoop & Nate Dog
NWA & Da Lench Mob
LL Cool J, Krs One,
Hvis jeg sagde Raekwon
ville du sikkert nok, ikk’ en gang
forbinde ham
som et Wu-Tang medlem
& så
claimer du den her musikform
Selvom du vel kun lige kender til Eminem
fra hans hits hvor
vover du, at gå på skinner du ikke har lagt
uden så meget som at anerkende eller studere
pionererne først
Bare fordi jeg ka’ spil lidt saxofon,
går jeg ikke ned i en jazzklub
& prøver spil smart for nogen
hvor jeg intet aner om deres pasion
Men magtens baghoveder
er uden skrupler
Så på vores kultur &
måden vi bruger vores ord som en trussel &
tog så & gjorde hvad vi stod for
til en ussel mode hvor
det antikommercielle, libertære
militante
fanden-i-voldske
så pludselig endte
i TV
i aller bedste sende tid
Med medværter der grinende
patroniserede vores helhed
mens de prøvede at spille ægte
uden den mindste indsigt i
hvad de selv tog del i at få lænket
& nu vi nået herhen til hvor
alle kan være med, bare de klapper i takt
Og reciterer en lam & tam tekst, nogen andre fra
deres magtbalancer har sammensat & skabt
i fjollede
reklamer med rap og beatbox
om produkter fra korporationer
der går imod alt det som vi først
oprindeligt havde
modkultur med i hiphop
Selv vores politikere rapper idag
under deres valgkampe med
en selvironisk
halv-undskyldende distance til det
Det’ et paradoks i sig selv
som venstrefløjs-aktivister &
socialister der rapper
nyttige idioter
for systemet der
der udnytter kulturen til &
fortælle os vi ikk’ skal frigøres fra staten
De samme såkaldte rebeller der
i sin tid også
lænkede anarkismen & mente
de var frigjorte & frihedsbevidste
mens de
forlangte at staten betalte det hele
Sikkert derfor de så senere
legede børnelokkere overfor
for hiphoppere siden de
ku’ se sig selv i os som det de
engang drømte de ku’ blive til
og siden de fejlede
skulle ingen andre hellere ikk’
have lov at blive det
Ægte
MC’er er forstenende
fossiler &
vi ligger bare her
under jorden
mens vores kister rådner
Måske
for sent at grave os
op nu når
hiphop er
blevet mere bøsset end klipklapper
En stor forsamling
forbrugs-fikserede
hovedløse fjerne
poserende tabere
der kun bidrager
til hovmodet i vores
dekadente forfald
& til den negative arv
i en cyklus af stats-glorificerende
selvdestruende had
Hvor kunst bruges
til at undertrykke modet i folk
hvor vi selv står for vores egen censur & kontrol
Men jeg sender skud ud til
Beastie Boys & Kool Keith
Jeg nægter at se det vi har ku’ opbyg
Lige meget hvor udslidt
Forsinket og morbidt
det virker at dyrke her i nutiden
Så jeg forsætter
forsat for jeg nægter
at gi’ efter & at lefle
for jeres
opfattelse om
den indentitet
I selv bevidst
påsatte os