Interview: 4Pro er kommet på museum

Er du ikke helt hip til rap-scenen herhjemme, kunne du nok godt forveksle 4Pro med den gennemsnitlige gangstarapper. Den fejl har jeg nærmest selv begået, men efter at have delt et par aftenerne med den flinke mand i fælles glæde over at beruse os, har jeg fået øjnene op for resten af hans univers.

Jeg har virkelig glædet mig til hans nyeste udspil “Til livet os skiller” især efter førstesinglen “Smiler til fjender” hvor han og Mr Mo fra Kaliber lavede et nummer, der indeholdt alt hvad jeg forbinder med god westcoast. (jeg mødte dem i øvrigt under indspilningen af videoen).

For nylig var der så releasefest for EP’en, og det var et så fornemt sted som festsalen på Arbejdermuseet i København K. I de anderledes, teatralske rammer indtog 4Pro scenen siddende på en barstol, og filosoferede over sceneskiftet med kommentaren “Jaja, så er man også blevet museums-Peter”, hvorefter han begav sig ud i en flot gennemgang af minialbummet med gæster som Nappion, LOC, Johnson, Kasper Spez, David Dieu og Mette Mana, hvorefter det hele sluttede med 2 versioner af “Smiler til fjender”. Jeg synes egentlig både EP’en og releasefesten var interessant nok til jeg gerne ville vide mere om den, så jeg har lavet et miniinterview med Slagelses store søn. Det kommer her…


Hvordan kom du frem til udtrykket på Til Livet Os Skiller?

Jamen altså, egentlig betyder udtrykket præcis det samme som “Til Døden Os Skiller”. Det afhænger bare af hvor man har sit fokus fastlåst.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg i en årrække har levet mere eller mindre selvdestruktivt, som jo nok har medført både plusser og minusser. Faktisk startede jeg med at rappe for, og om, de gutter jeg konstant festede med..
Vi fyldte altid salene når vi spillede live med Gadens Fineste i Slagelse og omegn, Men i det sekund jeg meldte ud at jeg droppede mit selvhærg og flyttede til hovestaden for at give drømmen et sidste,mere koncentreret, skud, der en række såkaldte venner som pludselig havde svært ved at placere en Peter, som pludselig var målsat og seriøs. Det medfører en masse fucked up sladder i en provinsby.
Så lidt af nerven i titlen er præget af det løft jeg gav mig selv og muligvis virker angstprovokerende på folk som ikke har fået taget sig sammen til at tilføre livet et fornødent sceneskift.

Flere allerede etablerede venner i branchen har oplevet det samme, og derfor var det nærmest symbolsk da Liam ringede og sagde at jeg fik nøglerne til hans lejlighed i midtbyen,og hvad jeg ellers skulle bruge.. solidt flankeret af et “Bare forlad det hele og få styr på dit liv..”

Da jeg var taget til hovedstaden på en enkeltbillet,gik der under et døgn før den første halvdel af gæsterapperne på Konsekvens havde meldt sig under fanerne. Igen blev det understreget at fokus er et underbevidst fundament.
Jeg har efterhånden udviklet en urokkelig evne til at se det fantastiske i alle mulige små hverdagsting,hvilket igen giver mig lyst til at flashe at jeg har fundet glæden ved noget så simpelt som at leve. Og hvis ikke man vil indse det faktum er det netop livet der skiller os….MIT liv.

Iøvrigt er der en slags symbolik i coveret.. MIn første plade hed Konsekvens og på billedet dengang manglede pistolen i min hånd,for at illustrere at man kan smadre sig selv ved at træffe forkerte valg. På det nye cover sidder en ung knægt og er måske ved at træffe et ligeledes forkert valg,som kan præge ham senere i livet..


Der er nogle fantastiske gæsteartister på minialbummet, hvordan fandt du frem til så mange fede kunstnere? 

Hvor den gamle plade var hul-i-hovedet fest og evige forsøg på at tømme kiosken for sprut,var den nye plade skruet helt “ned” til ambitioner og gennemgribende funderinger. På Konsekvens var en del af de gæstende rappere med fordi det var dem jeg var fuld med i Graven. Hvilket også gjorde den så vanvittig i sit udtryk.
For det ER jo stadig landets bedste compilation, hahaha. #OhNoHeDidnt

Men da “Til Livet Os Skiller” unægteligt har krævet mere af musikeren i mig,satte jeg migselv i rollen som regissør.
Jeg lagde ud med at give ES nogle tanker som han skulle forvandle til lyd. Den mand er skræmmende vild til at komme op med ideer som min underbevidsthed allerede har godkendt.

Teksterne blev skrevet matchende og hvis jeg følte at “gryderetten” manglede et krydderi,jamen så skaffede jeg det..

www.4pro.nu kan man læse en historie om hvert track.

Selvom vi ihærdigt forsøgte at hive et par amerikanske legender med på projektet, så endte det med at samtlige medvirkende er folk jeg ser privat. Og set i bakspejlet er det præcis hvad der skulle til.


Genren skifter fra straight west coast på smiler til fjender til følelsestung refleksionsrap på 15 dage, var det svært at få numrene til at passe sammen?

Nej det var slet ikke svært. Smiler Til Fjender var den første vi sendte ud..Men ikke den første vi lavede.
Egentlig var det ikke meningen at det skulle være en EP,men da vi netop pludselig så en rød tråd i denne række tracks,virkede det fjollet at tvinge et par ekstra numre ind som fyld. Som ES smsede til mig i en gevaldig studiebrandert…
“Pladen lyder som om verden er gået under..Du står med en økse i hånden og er klar på at tage den derfra..”

Mentaliteten i projektet hælder mod vestkyst.. Ikke westcoast i hiphop forstand. Men det geografiske tema.
Roadtrippet i Sukkerkant På Glasset Født Gal´s reference til Natural Born killers matchende følelse.I det hele taget alle numrene. For mig er der en soleklar rød tråd.

Da 15 Dage blev til et rap-og-klaver nummer tilførte det den fornødnde kontrast. Og da jeg iaftes til releasen,så mine kusiner (døtre af min afdøde faster) bryde sammen i gråd under første vers, gav det mig sgu følelsen af at det hører til på pladen.



Det var en smuk release på Arbejdermuseet, men hvorfor den venue?

Tusind tak!! Jeg har også stenet rundt hele dagen idag og haft det brede smil på. Det var simpelthen så forrygende at se så mange glade mennesker i den helt åndsvagt fede sal.. Jeg ejer ikke skyggen af politisk interesse,men jeg er sgu en sucker for gamle ædle historiske steder med sjæl. Og det må man saftsusme sige at den sal har.

Jeg snakkede også med museets helt fantastiske ansatte om at en knoklende musiker jo virkelig er indbegrebet af arbejderklassen. Ejerlejlighed, kæreste, datter, job i fritidsklub og en spirende musikkarriere kræver flere timer i døgnet. Der var mange som ikke anede at der lå en så fed location lige midt i byen..
200 jublende mennesker i en spektakulær sal var sgu et blæret syn,som jeg aldrig vil glemme. Det har været en sej kamp at arrangere den aften ene mand.. Men jeg har været så heldig at en hær af hjælpende sjæle sprang til og hjalp mig i mål.

Hvad skal der ske herfra, unge mand?

Jamen nu skal vi sgu ud og spille landet tyndt. Alle de jobs vi spillede i kølvandet på Konsekvens var noget jeg selv stod for,men jeg tror at en bookingaftale er vejen frem denne gang,så det er planen. Og så er der videoer på vej til 15 Dage, Penge Promo Presse og Sukkerkant På Glasset.

Køb “Til livet os skiller” på iTunes og følg 4Pro på www.4pro.nu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *