Huskmitnavn-tegning fra Rapspot 2003
Det skærer altid i hjertet, når man hører, at helbredet skrænter for ens helte. I hiphop og wrestling gør det særligt ondt, for man ved amerikanerne sjældent har nogen sygesikring, og deres legendestatus betaler ikke regningerne. Således også med Kool Herc, hiphoppens godfather, der selvom han sidst jeg så ham tog 100 armbøjninger uden at svede, nok ikke har levet verdens letteste tilværelse. I al fald er han syg, og kan ikke betale sine regninger. Det kan vi hjælpe med, hvis vi donerer penge til hans søsters paypal konto, der kan nås via cindycampbell1@aol.com. Her følger lidt om hvor vild Herc er.
Kool Hercs familie immigrerede fra Jamaica til Bronx, New York i slutningen af 60’erne. Den unge fyr, der stadig lystrede nanet Clive Campbell begyndte tidligt at male graffiti, men det skulle blive på grund af dancehall-dj’ing traditionen som han tog med fra den megamusikalske ø, at han blev legendarisk. Herc overførte nemlig den impulsive stil fra reggaen på Jamaica til de funk og soul-plader der var populære i 70’ernes New York.
Hercs første gig var for sin ovennævnte søster, Cindy Campbell, og det diskotek han trak ind i aulaen på hjørnet af Sedwick & Cedar skulle senere blive legendarisk som “The Herculoids”. Herc var den første der brugte breakbeats og gentog samme rytme på forskellige plader, således man ikke skulle vente et helt nummer på sin yndlings-del. Det tiltrak de dygtigste og vildeste dansere, som Herc døbte b-boys, hvilket gav liv til breakdance-scenen. Selvom han selv brugte mikrofonen til korte beskeder overlod han med tiden vokaldelen til Clark Kent og Coke La Rock, der betragtes som de første moderne rappere.
Hans storhedstid er midten af 70’erne, og da hiphoppen bliver stor med udgivelsen af “Rapper’s Delight” er Herc allerede mere legende end frontløber. Han får dog stadig sine props fx i BDP’s South Bronx, hvor KRS rapper:
“Now way back in the days when hip-hop began / With Coke LaRock, Kool Herc, and then Bam / B-boys ran to the latest jam / But when it got shot up they went home and said “Damn / There’s got to be a better way to hear our music every day / Beat boys gettin blown away but comin outside anyway” / They tried again outside in Cedar Park / Power from a street light made the place dark / But yo, they didn’t care, they turned it out / I know a few understand what I’m talkin about…”
Man ser ham også i Beatstreet, men ellers er der stille om Kool Herc i lang tid. Det skyldes dels at han har fået et konventionelt arbejde på havnen i New York, men også at han er begyndt at ryge crack. Heldigvis får verden igen øjnene op for Herc og Termintor X fra Public Enemy har ham med på dette nummer fra hans andet soloalbum.
Herc Yardman Word
[audio:Herc.mp3]
I 1996 kommer Herc til Danmark og deltager i Sub-Kult, som er en af de første store hiphopfestivaller herhjemme, der løber over flere dage. Herc dj’er og spiller sine 7 tommer som “Apache” og “It’s Just Begun”. Jeg er så småheldig som en lille purk at ryster hans store næve og fremstammer “thank you for creating Hip-Hop” Senere kommer han, i 2000, tilbage til Skandinavien og spiller i Oslo, hvor jeg tilfældigvis er på det tidspunkt, og det er ret imponerende, at se ham tage armbøjninger i takt med bongotrommer i “Apache”. Et par år efter spiller han på Rust sammen med DJ Knud og Ugerløse, og af årsager jeg ikke helt forstår den dag i dag ender ham til min storebrors fødselsdag. True story.
Jeg har name-checket Kool Herc på to forskellige tracks, det ene er “Pengetræerne” fra MC’s Fight Night all-stars, hvor jeg rapper: “Det’ ganske vist, ingen dansk artist har set andet end fattigdom og ulyk’ / siden hiphop startede som en fattig bums med Kool Herc!” Det andet er et nummer der hedder “Soft Breaks” som jeg lavede til en norsk ekskæreste. Jeg har desværre ikke originalen, men linien går noget i stil med “blablabla, argument… Cause I felt stressed out over school work at home / but we still went to Blå and saw Kool Herc perform”, der jo så handler om 2. gang jeg så ham.
Man kan ikke tvinge nogen til at donere penge til noget i et kapitalistisk samfund. Those are the breaks. Men det ville nu være fedt, hvis en eller anden rig rapper havde selvindsigt nok til at tænke, at det ville være på sin plads, at vi beholder Kool Herc hos os lidt endnu.