Årets julekort fra ptas.dk: battle rap pensionist, Jeopardy-flop og Vanguardian of the Galaxy

Da jeg lavede sidste års oprulning af året der gik, troede jeg faktisk at det ville være det mest episke hiphopår i mit kort liv, hvis man lige undlader at tælle 2002 med. Det har dog ligeså stille vist sig, at 2014 har budt på ligeså mange vilde oplevelser, og da jeg så Facebooks autogenerede julekort, tænkte jeg, at det blev jeg nok nødt til at gøre bedre selv… Læs videre Årets julekort fra ptas.dk: battle rap pensionist, Jeopardy-flop og Vanguardian of the Galaxy

Drenge er rappere og piger er sangerinder… eller hvad?

Det er ligeså sikkert som amen i kirken, at hvis en mandlig r’n’b sanger roder sig ud i noget snavs, så vil han blive identificeret som rapper. Tag bare da dengang RAPPEREN Bobby Brown rodede Whitney Houston i et misbrug, dengang RAPPEREN Chris Brown tævede Rihanna, eller dengang RAPPEREN Burhan G begyndte at date Sarah Zobel.

Så er der de tilfælde, hvor kunstneren kan svinge imellem rapper og sanger. Når han er indvolveret i en voldssag er det RAPPEREN LOC og når han sælger mobiltelefoner er det SANGEREN LOC.

Nu har min ven Michael Jøden så gjort opmærksom på at hvis piger har store bryster og røve, kan de tilsyneladende heller ikke være rappere. I al fald er det SANGERINDEN Nicki Minaj, der krediteres for at gøre grin med Kim Kardashian i Saturday Night Live.

Det er naturligvis meget sjovt det hele, men jeg synes også der er et underliggende budskab i historierne om at rappere er hårde og farlige og sangere er søde og sjove. Når det så oveni hatten ofte er mørke sangere, der identificeres som rappere, fordi de har rodet sig ud i noget snavs, virker det næsten som bevidst manipulation, for at forbinde både r’n’b-sangeren og rap-genren med kriminalitet. Læs videre Drenge er rappere og piger er sangerinder… eller hvad?

Stjæler Zlatan sine punchlines fra KRS-One?

Nu får jeg ikke set alverden af fodbold, men af det jeg ser, er min absolutte favorit Zlatan Ibrahimovic. Malmøs store søn laver fantastiske mål, siger kuleskøre ting og opfører sig i det hele taget som fodboldens version af en professionel wrestler.

Eller måske rapper. For da han blev forbigået i den svenske dyst om at være allertiders største sportsmand (eller forbigået er måske så meget sagt, han blev nummer 2), og tabte knebent til Bjørn Borg, udtalte unge Zlatan:

“På den liste er jeg nummer 1, 2, 3, 4 og 5 – med al respekt for de andre.”

Minder det om noget? Ja naturligvis gode gamle selvforherligende KRS-One’s perle:

“I’m not saying I’m number one, uh I’m sorry I lied / I’m number one, two, three, four and five”.

Fedt at vide Zlatan er et hiphop-head, og nyd så “Step into a world” fra KRS-One nedenfor.

Læs videre Stjæler Zlatan sine punchlines fra KRS-One?

Zen – og kunsten at samle et Biz Markie puslespil

Før jeg tog til de islands, blev jeg bare af rejsefeber nødt til at få tiden til at gå med noget fornuftigt.

Heldigvis havde jeg i Run For Cover købt et dejligt puslespil af coveret til Biz Never Sleeps. I ved det klassiske Biz Markie album med forårsklassikeren Spring Again.

Det var det jeg hidtil huskede albummet for, men vil jeg for evigt huske det for alle de åndssvage røde ensfarvede dele, der er umulige at skelne fra hinanden. Som Jøden så rammende sagde engang; “Livet er et puslespil. So – du kører med den usle stil”. Hvis du ikke er blevet helt afskrækket er det 7L’s Get On Down der har lavet puslespillet og der er også fede udgaver med Kool G Rap & DJ Polo.

Nå men som i kan se nedenfor blev jeg heldigvis færdig før afrejse. Hurra! Læs videre Zen – og kunsten at samle et Biz Markie puslespil

Immortal Technique kommer til Danmark, Unge Auto Tune Nej Tak presser pressemeddelelse ud

Vi er egentlig gået på juleferie her på den gamle ptas.dk-redaktion, men jeg fik lige presset lidt presse ud for min ven Mr Sawyer fra BAWS om, at Immortal Tech rammer landet til februar.

Pudsigt nok var jeg chauffør for ham da han første gang spillede i Danmark i Store Vega og udover han selv og crewet rykkede et fedt show af, var de også pænt opsatte på at komme i byen. Så vidt jeg husker var det dog en hverdag så det eneste vi nåede var at komme på Grillbar i Istedgade, hvor Immortal Technique diskuterede konspirationsteorier med en flok unge groupies. Højdepunktet var da snakken kom ind på hvilke rappere, der var med i Illuminati, og overraskende nok var de sikre på Guru måtte være medlem eftersom hans far var en af de første afroamerikanske dommere i Boston, og hvordan kunne Illuminati tillade det uden at have en finger med i spillet.

Jeg mødte ham i Fat Beats et par år efter og han kunne i al fald godt huske mig fra København og poserede til ovenstående fine billede, hvor vi begge laver stonecutter-håndtegn. Her er pressemeddelelse…

Revolutionsrapperen Immortal Technique på vej til Danmark

Mellemøsten står i flammer, CIA torturerer efter forgodtbefindende og på hjemmebane er amerikansk politi i åben kamp med landets egne borgere. Hvis der findes en kunstner i verden, der kunne have fortalt, at det ville gå præcis sådan er det Immortal Technique.

Rapperen med afrikanske og peruvianske rødder, der voksede op i Harlem-bydelen i New York, har i hele sin karriere kæmpet mod social uretfærdighed og racisme. Hans album “Revolutionary Vol. 1? og “Revolutionary Vol. 2” samt “The 3rd World” blevet morderne klassikere, ikke bare hos hiphoppublikummet, men hos de mange, der er trætte af musik uden relevant indhold. For tiden arbejder han på albummet “The Middle Passage”, så der er masser af ny musik i rygsækken, når han kommer til Danmark.

Dygtigere end andre politiske rappere

Modsat mange andre politiske rappere, der kan tendere til at lyde skinhellige, bruger Immortal Technique sin vrede til sin fordel. Med en indestængt galde rapper han både karismatisk og medrivende. Hans evne til at se længere end sin egen næsetip og sætte verden i perspektiv oplevede man bl.a. på den kontroversielle single “Bin Laden”, hvor han pegede fingeren tilbage på præsident Bush, og lod Amerika bære en del af skylden for angrebene den 11. september. Nærmest profesting rappede han også om den mangel på beskyttelse fra staten, mange amerikanere nu lever med:

“Changing the course of destiny, so I’m strapped with weaponry cause the government don’t give a fuck about protecting me!”

I Danmark har Immortal Technique et stort og trofast publikum, der kæmper side om side med ham.Desuden medbringer han altid et hold af kampklare gæster, denne gang de dygtige CF Constant Flow, Hasan Salaam samt Brooklyn legenden Poisen Pen. Det bliver dermed en stor totaloplevelse, hvor fællesskabet er i centrum, når Immortal Technique kommer til København og Aarhus i februar 2015.

Link til showet i Pumpehuset 12. februar
Link til showet i Voxhall 13. februar

Og har du så husket at bekæmpe de siddende magter i dag?

Interview: Afu-Ra’s danske forbindelse

“Nemesis – bringer of disaster / with more moves than a Tai Chi master”. Da man først var faldet bagover til lyden af Jeru The Damaja’s mørke vokal fik det hele et ekstra niveau, da den unge energiske Afu-Ra stødte til med endnu mere mental og fysisk stamina. Hans kombination af hæsblæsende staccato flow og et anderledes ordforråd, der indvarslede de kungfu-film Wu-Tang senere skulle tage patent på gjorde ham til en umiddelbar favorit hos mig. Og da Jeru faldt i unåde hos Premier blev Afu-Ra ved med at få beats fra producerguden, så naturligvis lyttede man med når han whirlwind’ede thru cities.

Det er en del år siden, men selvom de meterlange dreads er forsvundet er Afu Ra’s lyriske samuraisværd stadig skarpt. Og så har han fået selskab af en dansker. Niko Yu, kendt som DJ og producer i Alliancen med Patrick Chan er nemlig hooket op med den gamle Perverted Monk. I anledningen af Afu-Ra’s nye single “Cobra Clutch” har jeg haft mulighed for at interviewe begge de to hiphoppere. Læs videre Interview: Afu-Ra’s danske forbindelse

Read a book: Malk De Koijn sender magiske “Postkort fra Langestrand” uden at afsløre tryllekunsten

Jeg kan huske første gang jeg læste en Malk De Koijn tekst. Det var “Til de folk” i coveret til “De Grimme Ællinger”-opsamlingen. Jeg havde købt CDen på vej til Gym og havde ikke mulighed for at høre den først, og undrede mig stort over, hvordan de fik “Stop op, hop op, kom op, hvasså suckers / Vi er Malk De Koijn – og vi er slet ikke Einar” til at rime. Da jeg så hørte nummeret viste det sig selvfølgelig at de rappede “Og vi er slet ikke Rockers”. Verdens bedste gruppe stod naturligvis med vilje for fejlciteringen, men siden er der flydt en lind strøm af hjemmmebryggede bud på hvad det egentlig er de tre bananer rent faktisk siger i deres numre. Det rettes der op på nu, hvor vi for første gang får de officielle Malk De Koijn tekster samt meget meget mere i bogen “Postkort fra Langestrand”. Læs videre Read a book: Malk De Koijn sender magiske “Postkort fra Langestrand” uden at afsløre tryllekunsten

Unge Auto Tune Nej Tak snakker om Jokeren og “voksenrap” i Radio 24/7

Det er sjovt med den der kategori. Voksenrap? Rap har været voksen siden The Message. Som jeg nævnte for nylig blev Chuck D konfronteret med sin alder og replicerede: “They wanna say I talk like I’m old! Motherfucker I been old! I was 27 when my first record dropped!” Men for tiden er det ganske rigtigt på mode at blive voksen i hiphop herhjemme. Og i anledningen af Jokerens nye album “Dansker” var jeg i morges inviteret en hyggelig tur i Radio 24/7. Han har nemlig valgt at lancere pladen som en voksenplade, eller det er i hvert fald præmissen for interviewet. Som man kan høre da han selv er derinde, er det måske ikke hans eget mærkat. Jeg synes også at huske at han talte om voksenplade og dansk raps dinosaur, da han og Lars Bukdahl gæstede KUA for snart ti år siden.

Jeg dropper lidt kundskab om rappens genretræk og Jokerens mange genopfindelser, og så får jeg lov til at pointere jeg også er Simpsons og wrestling-ekspert. Hør det herunder:

PTA om voksenrap og Jokeren i Radio 24/7
[audio:http://www.ptas.dk/wp-content/uploads/2014/11/24syvpta.mp3]
Jokeren i Radio 24/7

[audio:http://www.ptas.dk/wp-content/uploads/2014/11/24syvjokkeren.mp3]

DJ Yoda leverer uhyggeligt godt Halloween mix!

Bøh!

Qbert er dygtigere, DJ Premier er funkiere, men når det kommer til mixtapes tror jeg ikke, at der er nogen jeg holder så meget af som britisk-indiske DJ Yoda. Hans How To Cut & Paste-serie er fænomenal underholdning, hvor han splejser citater fra filmklip, reklamer og hiphopklassikere sammen med musik der svinger fra det argeste kitsch til det pureste boombap guld. Og så scratcher han som en drøm. Særligt How To Cut And Paste The 80’s Edition er en sand fornøjelse.

I anledningen af Halloween havde Diplo inviteret Yoda ind på BBC, hvor han leverede et timelangt uhyggeligt mix. Da han allerede efter et minut scratcher hen over Undertakers tema, men det bliver annonceret at vandrende døde mand er på vej til ringen med Paul Bearer var jeg naturligvis solgt, og da alt fra Scooby Doo og Casper The Friendly Ghost mixes sammen med Grave Diggaz, Ice T, Dr Octagon og Kool Keith var der ikke et øje tørt. Du kan høre mixet på BBC et par uger frem eller streame det nedenfor. Læs videre DJ Yoda leverer uhyggeligt godt Halloween mix!

Read a book: Nuancér dit sprog med “Danske Toner”

I sin glansrolle som Jack Killing i Døde Poeters Klub beder Robin Williams sine elever om at nuancere sproget, og ikke bare nøjes med komparative og superlative former, når de vil udtrykke sig: “So avoid using the word ‘very’ because it’s lazy. A man is not very tired, he is exhausted. Don’t use very sad, use morose.”

Det samme gør sig gældende på dansk, og nu kan du nu få en hel vifte af nuancer i dit sprog. Tekstforfatteren Thomas Nørgaard har nemlig taget konceptet fra Dantone-viften, som man bruger når der skal vælges farvetoner til dagligstuen og overført det til danske sprogtoner. Hvad skal man så bruge det til, spørger du sikkert, og det har Jack Killing faktisk også svaret på: “Language was invented for one reason, boys – to woo women – and, in that endeavour, laziness will not do. It also won’t do in your essays.” Så hvis du, ærede læser m/k, også vil imponere d’damer, kan det virkelig anbefales at fremskaffe en vifte. Således ser den ud i aktion:

Skalaen går fra 1 til 7 i alle opslag. Fx går sprogtone 0004_ung anderkendelse således “1: swag, 2: svedigt, 3: nice, 4: fedt, 5: okay, 6: kikset, 7: nederen”. Nogle opslag er selvfølgelig selvindlysende for øvede sprogbrugere, men alligevel bliver man overrasket. Ville du have gættet at “frådse” lå lige mellem at “æde” og “overspise” på kostindtag-skalaen?

Skalaerne går fra mørke til lyse nuancer og på den måde kan den hjælpe, hvis du sidder fast i en tekst, hvor du mangler et ord lige mellem “avantgarde” og “populær” til at beskrive en kulturel status (viften foreslår “eksperiment”). Der er også opslag der leverer træk på smilebåndet som at “hipster” ligger både i bunden og i toppen af skalaen for ydre præsentation (det samme går sig gældende for pendulordene “bjørnetjeneste” og “forfordele”) og at “hva’ så, dér?” er den absolutte modpol til “vær hilset”.

Ligesom med den nyligt anbefalede Gade/Dansk-ordbog synes jeg, at “Danske Toner” placerer sig et spændende felt mellem brugbart sprogværktøj og underholdende tidsfordriv. Det er samtidig en anden måde at præsentere et opslagsværk, som måske indbyder mere til skattejagt end en konventionel rød ordbog. Jeg er i hvert fald betaget af ideen, og jeg tror den har potentiale til både at bevare tonerne i det danske sprog og måske endda brede dem ud. For der er jo ingen der siger, at opslagene er udtømmende, og at du derhjemme ikke kan komme på helt nye nuancer i skalaen.

Den kan købes på DANSKETONER.dk for 250 kr. Er du helt vild med den, så kan du fortælle resten af verden om det på Facebook.