Vigsø har hår på kussen

Apropos det ret fantastiske jam på kvindernes internationale kampdag, har Vigsø indspillet det vers som hun fremførte på aftenen. Det er indspillet over et beat fra Four Owls, som faste bloglæsere vil huske, jeg netop har deltaget i et radiointerview med og er ligeså sjovt og grænseoverskridende som jeg huskede det, og hvis man kan tåle når machomændene folder sig ud, må man vel også kunne lægge øre til pigen der claimer “skamlæber til anklerne” uden at rødme alt for meget. I hvert fald er jeg godt underholdt og afslutningen “hvorfor have hår på brystet når man kan have hår på kussen?” er intet mindre end genial.

Hør verset nedenfor og synes godt om Vigsø på faceLæs videre Vigsø har hår på kussen

Rap Slam Battle: Unge Auto Tune Nej Tak taber til Janus Forssling

Har man inviteret til bryllup, må man også invitere til begravelse. Sidst vandt jeg, denne gang tabte jeg. Men jeg havde det skægt, i al fald i de første to runder. Så jeg kan anbefale at se dem og så slukke efterfølgende :-)

Eller man kan også bare se det hele, kæmpe respekt til Janus Forssling for en kraftpræstation, og jeg lover at hvis jeg stiller op igen, så choker jeg i hvert fald ikke! Peep nedenfor… Læs videre Rap Slam Battle: Unge Auto Tune Nej Tak taber til Janus Forssling

Mød drømmepusheren – interview med Dynasty

I går var en kæmpe dag for dansk hiphop. KCL præsenterede et show hvor kvindelige rappere fra 1986 til 2014 stod side om side og leverede crazy skills og en stor fest. At høre Jo-C-Fine rappe sit allerførste nummer, Karen Mukupa fremføre “Colours of my mind” og så frem til Anna Vigsø der afslutter med “fuck at have hår på brystet, når man har hår på kussen” er jo så gudesmuk en gennemgang af hiphop som det kan blive. Jeg var også sindssygt imponeret af de kvindelige dansere, der ubetinget har ligeså meget attitude som drengene, men også kan spille på deres femininitet, så de på et splitsekund skifter fra super hardcore til nærmest sensuelle.

Oven i batten var der koncert med Dynasty, og det var virkelig også en fantastisk oplevelse. Med KCL på pladespillerne leverede hun et gennemført, tight og inspirerende show, hvor MC’en fra Queens hele tiden var i kontakt med publikum og guidede os ind i hendes univers. Jeg blev så begejstret for hende, at jeg – med hjælp fra KCL – fik gennemtrumfet et kort interview med The Dream Pusher som Dynasty kalder sig. Det kommer her… Læs videre Mød drømmepusheren – interview med Dynasty

Rap Slam Battles: det er fedt når de rapper om mig

Her ser I en mand. Han er vred. Han er nemlig lige blevet kaldt ligeså gammel som PTA, så det kan man jo egentlig ikke fortænke ham i. Hvem har lyst til at være helt oppe og ramme de 28?

Efterhånden er det blevet så stor en del at rappe om mig til Rap Slam Slam battles at man skulle tro jeg hed Fleur eller Steffen Fra Wots.

De seneste to eksempler er Daniel der rapper følgende til Geeza G:

“Du er 32 fucking år, er det ikke skræmmende so? den eneste person der ikke kan fortælle dig at du er gammel nu, er PTA når i vandrer sammen med gangstastiv ned til Damhuskroen!”

Og Enni-One der fortæller Swiff at han er:

“Kun flow og intet indhold – omvendt PTA!”

Al reklame er som bekendt god reklame, eller sådan vælger min gamle, indholdstunge røv i hvert fald at tolke det. Min egen battle mod Janus Forssling kommer i øvrigt i morgen klokken 12. Så kan man glæde sig til det. Se dem der rammer om mig nedenfor…

Daniel vs Geeza G

Enni-One vs Swiff

Jaaaaaaaaa… De svævende skateboards er her!

Hvis du ligesom mig er barn af 80’erne er der formentlig primært to ting, du har glædet dig til skulle komme i fremtiden. Det første er de selvsnørende basketballstøvler fra Nike og det andet er hoverboards – svævende skateboards.

For nylig offentliggjorde Nike at snørerne er på vej, og satme om ikke der i går, kom en video hvor Christopher Lloyd aka Dr Emmett Brown kommer kørende i en DeLorean med en kasse fyldt med hoverboard! Fryd dig over videoen nedenfor… Læs videre Jaaaaaaaaa… De svævende skateboards er her!

Østkyst Hustlers & RBC rocker Tivoli – og tjek lige hvem der står ved siden af hverandre!

Jeg synes alligevel, at jeg har gloet på mange billeder af old school hiphoppere gennem tiden, men det her havde jeg alligevel aldrig set. Er der en ting, der har været sikker som Ama’r i kirken er det at Chief 1 fra Rockers by Choice og Nikolaj Peyk fra MC Einar/Østkyst Hustlers sjældent sås i samme lokale. Det er ikke som om, der ikke har været samarbejde grupperne imellem ellers. DJ Jan fra MC Einar dansede fx i gamle dage med Copenhagen Floor Masters, som Chief 1 og storebror Dee Pee også var med i, og før Østkyst Hustlers blev realitet udgjorde Chief og Jazzy Haz duoen Bossen og Bumsen, men gruppernes fyrtårne, Chief og Peyk, det har jeg ikke lige oplevet.

Ikke desto mindre må de have begravet stridsøsken, hvis der var noget at begrave for de poser stolt ved siden af hverandre, og jeg personligt glæder mig til at komme og se dem når de åbner Fredagsrock i Tivoli den 11. april. Hustlerne var ikke med, da der sidste år var 25. års jubilæumskoncert på Plænen, så dette er vel nærmest en slags efterfest. Desuden spiller Den Sorte Skole, LOC og sågar Allan Olsen og D’Damer også, så det ender måske med at jeg bliver abonnine i år.

Hastesag: Hjælp Jeppe Barslund med at udsende sidste års bedste hiphop

En af de seneste absolut grundigste og mest ihærdige hiphop-anmeldere herhjemme, må siges at være Jeppe Barslund, Med over 500 anmeldelser under bæltet på sin side med den ligefremme titel hiphopanmeldelser, har han ikke været bange for hverken at skrive hele afhandlinger om Cunninglinguists herligheder eller Jay-Z’s fortrædeligheder.

Men udover at gøre det, og i øvrigt dømme Rap Slam Battles right down the middle med ligaens længste forklaringer, så kompilerer han også det allerbedste og mest oversete musik fra året der gik og har gjort det siden 2011 på cd-serien “Leftovers”. Det vil sige at han lang tid før det blev trendy har oplyst verden om Macklemore og andre unge kometer, der først langt senere fik den brede offentligheds opmærksomhed.

Også i år kommer der en “Leftovers”, denne gang illusteret smukkere end nogensinde. MEN den kommer kun hvis du donerer til den, og tiden er ved at rinde ud, så du skal skynde dig! Det foregår på Boomerang.

Her kan du alt efter pengepung få forskellige bonusser, og hver gang Barslund når en milepæl offentligører han et nyt track som fx denne fine Denmark Vessey perle du kan tjekke nedenfor. Du kan endda også læse hans motivation for at tage nummeret med her. Læs videre Hastesag: Hjælp Jeppe Barslund med at udsende sidste års bedste hiphop

Radio: når hiphoppere tager misk-mask-maske på

“I ska’ bare bruge masker! Masker!” råbte Humleridderne engang i fordomstid. Og lige op til fastelavn har jeg været så heldig, at være med i et radioindslag, der handler om maskering i hiphop.

I forbindelse med den britiske gruppe Four Owls havde rocket på Christiania var de blevet interviewet af rapperen Emil fra Næstveds DeFaktor, der i sin egenskab af universitetsstuderende har et radioprojekt kørende med sine studiekammerater.

De skulle have “ekspertviden” om maskering i hiphop-historien, så over en kop kaffe fik jeg droppet tung science om Humpty Hump og MF Doom, MFS og Odense Assholes ikke mindst Karen Blixens “På din maske skal jeg kende dig”-citat og Bakhtins teori om karnevalisme. Jojo, man er vel college dropout.

Hør indslaget her…

Læs videre Radio: når hiphoppere tager misk-mask-maske på

Danish Boyz N The Hood Part 2: Marwan indspiller video i South Central L.A.

I morgen, mandag, udkommer Marwans 3. album, der blot bærer titlen “Marwan”. Jeg var så heldig at få en tidlig kopi af CD’en, da jeg mødte hans manager i Aarhus, efter mig og min mor havde været en dejlig tur på AROS. Det var en fornøjelse at cruise Aarhus’ gader tynde mens vi pumpede skiven på anlægget, og min mor bad mig fremhæve linien “Alle menneskers blod har den samme farv’ / uanset om du er vrag eller af kongearv'”. Det er jo et universelt budskab man kun kan være tilhænger af.

Og “Marwan” er et universelt album, der selvom det lægger sig i den stolte, hårde og alligevel melodiøse westcoast tradition byder på et varieret lydtæppe. Det får man allerede en smagsprøve på, på den første single “Butterbombay”. Det er produceret af ingen ringere end BattleCat fra Los Angeles’ infamøse Catt Crew, der også tæller produceren Bob Cat, og som blandt andet har produceret for Snoop, Xzibit, Ras Kass, Boo Yaa TRIBE og alle ens andre LA-favoritter.

Jeg synes nummeret i sig selv frembringer en stemning af Californien, men som prikken over i’et har Marwan og crew skudt en video til det i South Central Los Angeles på præcis de samme gader, som dem vi kender fra Ice Cube og Ice-T’s videoer og fra filmklassikere som Boyz N The Hood. Jeg tror ligegyldig hvor inkarneret østkyst hiphop-hoved man er, kan man levende sætte sig ind i, hvor fedt det må være, at bruge de gader ens idoler er opvokset i som kulisse til sin musikvideo. Godt arbejde!

Se videoen nedenfor og tjek om du kan spotte unge TrooLS the kid… Læs videre Danish Boyz N The Hood Part 2: Marwan indspiller video i South Central L.A.

Danish Boyz N The Hood Part 1: Jimmy Antony producerer for Ice Cube… igen!

Så var det for nylig at Ice Cube offentliggjorde nummeret “Sic them youngins on em” fra sit kommende album “Everything’s Corrupt”. Det er klassisk westcoast rap som Ice Cube elsker at lave det. Godt surt, og jeg er især ret vild med introen. Men som det tidligere har været tilfældet når Cube har grebet mikrofonen er det med et dansk islæt på produktionen. Tidligere har det være Dr Jam og Madness 4 Real, og denne gang er det så vores egen Jimmy Antony fra Solid Productions der tager tjansen.

Men det er ikke engang første gang at Ice Cube indhenter solide produktioner fra unge Jimmy Antony. Det gjorde sig nemlig også gældende da han skulle lave et anthem til yndlingsholdet Oakland Rainders. Dengang lavede jeg dette interview med Jimmy Antony, og det er jo megafedt at se partnerskabet stadig holder.

Se videoen her…