Indtil for få år siden var de eneste fotograf-navne man rigtig kunne huske blandt hiphoppere Jesper Skoubølling, Tomace og Carsten Seidel. Resten af rovet (jeg selv inkl.) optrådte mere som amatører med kompaktkamera, der nok dokumenterede men sjældent æstetiserede. Nu er der vokset en ny generation frem, der naturligvis går op i udstyr og æstetik, men de unge photoshoppaholics dyrker ligeså meget guerilla-fotografering og kaster sig ud i opgaverne som om det var en blanding af parkour og kampdruk. Den mest markante linse i den flok er Kenneth Nguyen, der netop er blevet en del af Adidas’ “All in”-kampagne.
Kenneth Nguyen startede som han fortæller med at tage billeder da der var optøjer på Nørrebro, hvilket virker som latterligt kort tid siden, og derfor overraskede han nok de fleste etablerede fotografer og var med til at ruske op i fotomiljøet. Det faldt også heldigt sammen med Facebook’s stigende popularitet, hvor man gerne vil være i øjenhøjde med kunstnerne, og på den måde er han lidt blevet en slags hof-fotograf for hiphop-hipstere. Hans idérigdom i forhold til mulige fotos og evne til at trække farverne ud af billederne så de fremstår klare, vilde og ærlige er nok hvad der bragte ham hurtigt frem i geled, men det i høj grad også hans attitude. Jeg har været så heldig at være ude som interviewer/fotograf tagteam med ham et par gange. Og han formår altid at virke venlig, professionel og få noget i kassen på rekordtid. Blandt andet skød han dette episke billede af undertegnede og The Game…
Du kan se mange, mange flere billeder på hans fremragende blog.
Er du nede med Kenneth bør du også tjekke for fotografer som Lasse Kofod, GBCrates, Harrytwostone, Nicolas Dalby, Michael Hornbogen, Khanh Gia (der i øvrigt har skudt billedet i ptas.dk-headeren) og Soley Saxov. De er allesammen superskarpe med kameraet og fortæller en fed historie i billederne. Og så er de rigtig flinke.
Det er superfedt, at folkene bag linserne også er begyndt at få noget shine og ingen har fortjent det mere end Kenneth. Biggup Ken Yen!